Sari la conţinut

ENGLISH ENGLISH Language | ROMÂNĂ Limba ROMÂNĂ

+ Mărește textul - Micșorează textul

Caută Prima pagină  Contact


Muzeu virtual


Galeria Naţională
Muzeul Naţional de artă Cluj



Kolomeea - EDER Hans



Formaţia de pictor a lui Hans Eder (1883-1955) începe prin frecventarea atelierelor Iui Arthur Coulin, Fritz Miklos, Ernst Kohlbrandt. Desăvârşirea studiilor artistice (între 1903-1908) are loc la Şcoala de pictură a lui Hugo von Habermann din Munchen. Stagiul la Paris în Şcoala-atelier „La Palette" a lui Lucien Simon con­tribuie Ia dezvoltarea interesului său pentru culoare, alături de structurarea imaginii, după cutuma mun-cheneză a epocii. Studiează şi în Belgia la Bruges, între 1910-1911. înfiinţează împreună cu Felix Horta o „Şcoală de artă" la Viena, iar în 1920 îl găsim profesor de desen la Salzburg. După aceste perioade lungi de studiu în străinătate la şcoli de artă, dar şi în muzee sau expoziţii de artă, unde surprinde multe din frămân­tările epocii de la „Jugendstil" la „expresionism" se decide în favoarea unei atitudini responsabile faţă de exis­tenţă, prin mutarea atenţiei spre valorile universului interior care devine prioritate faţă de realitatea observabilă. Artistul devine mai sensibil, confruntat cu realităţile îngrozitoare ale războiului. De altfel, asistăm, şi în epocă, la o violentă afirmare a artei expresioniste; teme sociale, conştiinţe singulare angajate împotriva iraţionalităţii, împotriva durerii, duc la imagini plastice declarat expresioniste; sunt anii în care luptă prin imagine mari artişti ca: Barlach, Kollwitz, Grosz, etc. Lucrarea din 1915, Kolomeea, expusă în Gale­ria Naţională este o operă de referinţă din creaţia lui Hans Eder, dar şi reprezentativă pentru expresionismul militant din România. Pasta este densă, neliniştită, construieşte în forţă formele care se înlănţuie parcă într-un tumult straniu, corolar al spaimei şi angoasei războiului. Universul lui Hans Eder cuprinde şi alte motive, portrete, peisaje, naturi statice - dar pretutindeni pensulaţia năvalnică, puterea expresiv dramatică a tuşei, antrenează întreaga imagine, reuşind să introducă o notă expresionistă stranie chiar şi în cele mai obiş­nuite motive. Creaţia autentică a lui Hans Eder a contribuit la dezvoltarea filonului expresionist al artei din România.

(M.R.B.)

Înapoi la lista lucrărilor

Site creat din 2006 și dezvoltat până în 2024 de Departamentul IT Pontes