Prima pagină > > Articole despre şi pentru nevăzători > Articole pentru învățământul special > Înotul pentru persoanele cu deficiențe de vedere și/sau nevăzătoare
Înotul pentru persoanele cu deficiențe de vedere și/sau nevăzătoare
Despre sport
De la primele Jocuri Paralimpice de la Roma din 1960, înotul a constituit
unul din sporturile principale din cadrul Paralimpicelor. Ca și la Jocurile
Olimpice, concurenții își măsoară aptitudinile la stic liber, spate, fluture,
bras și Medley. În 2008 atleți din peste 80 de țări au participat la acest
sport atât de sex masculin cât și feminine, având fie disabilități fizice sau
deficiențe de vedere. Atleții se clasifică pe baza abilităților funcționale de
a efectua fiecare bătaie. Înotul este guvernat de către IPC și coordonat de
către Comitetul Tehnic IPC pentru Înot, care încorporează regulile Federației
Internaționale de Înotului (FINA). Regulile FINA sunt urmate doar cu câteva
modificări, cum ar fi platformă opțională sau starturi din apă pentru anumite
curse și utilizarea de signale sau tapperi pentru înotători orbi/cu deficiențe
de vedere; cu toate acestea nu sunt permise proteze sau mijloace ajutătoare.
Descrierea Competiției
Pentru probele de la Jocurile Paralimpice este necesar un bazin de standard
FINA de 50 de metri cu 8 culoare. Probele sunt derulate în serii de câte opt
concurenți pe clase și cu cei mai rapizi opt concurenți pe clasă concurând în
finală. Există forme variate pentru înotători de a începe cursa, din apă, prin
săritură din șezut de pe platforma de start sau startul clasic din picioare.
În timpul probei de înot, înotătorii care sunt nevăzători trebuie să aibe
un asistent care să îi ajute în momentul în care ei se apropie de capătul
bazinului fie pentru a întoarce sau la finalul cursei. Această metodă se
numește tapping și este executată de către un „tapper”. Acești înotători
trebuie să poarte ochelari de înot închiși la culoare la toate competițiile la
care concurează.
Istoria
Înotul a făcut parte din programul
paralimpic de la primele Jocuri care au avut loc la Roma în 1960. În timpul
Jocurilor de la Sydney din 2000 au participat 352 de bărbați și 216 femei din
62 de țări și mai mult de 200000de spectatori au fost prezenți la probele de
înot pe parcursul a 9 zile de
competiție. Nivelul de performanță a atleților participanți la Jocurile
Paralimpice s-a îmbunătățit pe parcursul anilor ca și rezultat al unor metode
de antrenare mai intense și mai eficiente.
Eligibilitate și
categorii de deficiențe vizuale
Un sportiv este eligibil pentru a concura dacă satisface
cerinţele de clasificare stabilite de către
IPC( International Paralimpic Comite) pentru Înot. Manualul de
Clasificare pentru Înot IPC conţine referiri la toate procedurile şi cerinţele
de clasificare.
Pentru ca un înotător să fie eligibil pentru a participa
la o competiţie de înot IPC, adică la campionate regionale, mondiale, Jocuri
Paralimpice, el trebuie să declare toate condiţiile medicale asociate.
Declaraţia înotătorului trebuie să includă condiţia medicală şi planul de
tratament pentru condiţia respectivă. Condiţiile medicale includ dar nu se
limitează la astm, convulsii, epilepsie, diabet, hipotensiune arterială,
anomalii cardiace şi o tendinţă de hiperventilaţie.Declaraţia este făcută
pentru a asigura respectarea procedurilor şi protocoalelor adecvate de
protecţie în ce priveşte condiţiile medicale, pentru a garanta siguranţa
înotătorului şi a face faţă impactului potenţial asupra celorlalţi înotători
din competiţie.Nedeclararea unei condiţii medicale cunoscute şi a tratamentului
necesar acelei condiţii care să permită o intervenţie de salvare va duce la
considerarea înotătorului ca fiind ineligibil pentru a participa la competiţie.
Dacă o condiţie medicală devine evidentă pentru prima dată în timpul
competiţiei şi este diagnosticată în acel moment [ex. deshidratare], înotătorul va fi eligibil pentru a concura
atâta timp cât respectă tratamentul recomandat al acelei condiţii. Înotătorul şi medicul său
personal sau medicul echipei vor completa formularul declaraţiei. Conţinutul
formularului este confidenţial.
Dacă un înotător este considerat neclasificabil, statutul său permanent va
fi neclasificabil şi va intra în vigoare imediat. Înotătorul va fi retras din
toate probele ulterioare din competiţie. Înotătorilor cu statut neclasificabil
nu li se va permite să participe la competiţii şi/sau probe viitoare de înot
IPC desfăşurate conform regulilor de Înot IPC, de ex. campionate naţionale.
Un înotător cu deficiență vizuală este definit ca o
persoană care a fost clasificat în conformitate cu sistemul IBSA (International Blind Sports Asociation ) pentru deficiențe
vizuale.
Clasificarea este o structură simplă pentru competiție.
Nu este ca și în cazul luptelor, boxului unde categoriile sunt în funcție de
greutatea jucătorului. În cazul nostrum categorisirea se face in funcție de
gradul de deficiență.
Pentru a participa la o competiție de nivel paralimpic
înotătirii cu deficiențe vizuale sunt împărțiți în trei categorii: S11 (B1),
S12 (B2), S13 (B3). Profilul claselor de deficiență se bazează pe acuitate
vizuală, câmp vizual și percepția luminii.
Clasele
recunoscute pentru deficiențele vizuale sunt următoarele:
S11 – De la a nu percepe lumina cu nici un ochi până la
perceperea luminii dar incapacitatea de a recunoaște forma mâinii de la orice
distanță sau orice direcție.
S12 – De la capacitatea de a recunoaște forma mâinii la o
acuitate vizuală de 2/60 sau un câmp vizual mai puțin de 5 grade.
S13 – de la acuitate vizuală mai mare de 2/60 până la
acuitate de 6/60 și /sau un câmp vizual mai mare de 5 grade dar mai mic de 20
de grade.
Clasificarea se va face pe cel mai bun ochi și cea mai
bună corecție.
În timp ce o persoană cu vedere normală poate citi un
text tipărit de la o distanță de 100 cm, un înotător S13 îl vede de la o
distanță de10 cm, S12 de la 4 cm, iar S11 nu-l poate citi deloc.
Înotătorii S11, cu excepţia celor cu proteze la ambii ochi, vor
purta ochelari cu lentile opace [înnegrite] în timpul competiţiei. Înotătorii
S11 SB11 SM11 a căror structură facială nu tolerează ochelarii îşi vor acoperi
ochii cu o bandă opacă. Ochelarii înotătorilor S11 SB11 SM11 vor fi verificaţi
la sosirea în proba respectivă. Înotătorii S11 SB11 SM11 care vor găsiţi
concurând fără ochelari sau bandă opacă vor fi descalificaţi din probele de
clasă S11 SB11 SM11.
În eventualitatea căderii accidentale a ochelarilor în timpul scufundării,
înotătorul nu va fi descalificat.
Dacă se consideră că persoanele care atenţionează înotătorii îi antrenează
pe aceştia,sportivii vor fi descalificaţi. În timpul probelor de ştafetă,
persoanele care atenţionează înotătorii îi pot informa pe aceştia cu privire la
poziţia echipei şi la startul distanţei lor din ştafetă, dar nu îi vor antrena.
Mijloace și
metode specifice persoanelor cu deficiență de vedere şi /sau nevăzătoare
Orientarea și mobilitatea
Familiarizarea, cunoașterea spațiului de desfășurare a
activității este foarte important pentru copiii nevăzători. Acesta include
vestiarele, dușurile, spațiul din jurul
bazinului etc.
Se vor stabilii punctele de plecare și destinațiile
finale. Între acestea se vor stabilii puncte intermediare de reper pentru o mai
bună orientare.
Trebuie să alegem un punct de pornire cum ar fi ușa de la
intrare. De aici putem stabilii repere fixe către care ne îndreptăm și să
numărăm pașii între acestea. Ex. numărăm 20 de pași până la banca unde ne
lasăm prosopul. Se va stabilii direcția
de deplasare între repere. Ex. de la ușa de la intrare 20 de pași până la banca
unde lăsăm prosopul, ne întoarce 90 de grade dreapta mergem de-a lungul
peretelui 10 pași până la floare, ne întoarcem 90 de grade dreapta de unde 2
pași până la primul blockstart, ocolim spre dreapta colțul bazinului, 2 pași
până la scara de intrare.
Este foarte important să să stabilim concepte concrete și
să apreciem distanțele dintre punctele de reper.
Se pot lipi semne, îndrumătoare tactile pe podeaua
bazinului care vor face deplasarea foarte ușoară copilul simțindu-le cu
piciorul și deplasându-de de-a lungul lor până la punctul final.
Familizarea cu
apa și cu bazinul
Bazinul va fi măsurat
în pași pe lungime, lățime, se va stabilii distanța dintre
culoare(lățimea culoarului), distanța de la scări până la capătul culoarului
etc.
Se vor efectua foarte multe jocuri în apă pentru
familiarizarea cu apa și pentru înțelegerea proprietăților apei cum ar fi forța
ascensională, plutirea pe apă.
Metoda
Kinestezică
Propriocepția (din latinul proprius adică propriu și
perceție),este simțul percepției părților corpului. Este simțul care ne
informează despre poziția corpului și a membrelor fără ajutorul
exteroceptorilor.
Kinestezia este un alt termen folosit des ca substitut
propriocepției, deși kinestezia pune mai mare accent păe mișcare.
Propriocepția și kinestezia par a se relaționa totuși
sunt diferite. Descrierea originală a lui Sherrington afirmă că propriocepția
este abilitatea de a determina exact unde sunt diferite segmente ale corpului,
kinestezia este descrisă ca senzația că corpul sau segmentele acestuia s-au
mișcat.
Când învățăm un copil nevăzător să înoate este foarte
important să realizăm că informațiile pe care le primește nu pot fi vizuale.
Deci trebuie să ne folosim de celelalte simțuri auz, simțul tactil, kinestezik,
proprioceptiv pentru a-l determina să învețe și să execute cât mai corect
deprinderile fundamentale ale înotului.
Metoda constă în a mișca corpul, părțile corpului pentru
a-i crea „memorie musculară”.
Mișcările pot fi fragmentate pentru o mai bună înțelegere
iar izometria aplicată pe anumite momente ale mișcării ajută la un feedback mai
puternic despre poziția și mișcarea segmentelor.
Înainte de începerea aplicării metodei i se va permite
copilului să simtă mișcarea pe care o execută antrenorul sau alt coleg pentru
a-și crea o imagine de ansamblu despre ce va urma să execute. (procedeul
comlet).
De asemenea se va explica foarte detaliat fiecare mișcare
executată pentru a o înțelege orect.
Se va insista pe corectitudinea execuției mișcărilor încă
de la început pentru a nu se forma deprinderi greșite foarte greu corectibile
ulterior.
Menținerea
direcției
Este o dificultate des întâlnită la copii cu deficiență
vizuală sau nevăzători. Înotul de-a lungul culoarului ar fi una din soluții,
permitându-le să simtă cu degetele marginea. Diferite sunete ar putea ajuta
copilul să se ghideze în menținerea direcției.
Învățarea corectă a mișcărilor
brațelor și picioarelor , tracțiunile identice ca forță ale brațelor duce la
menținerea direcției.
Deprinderi fundamentale, specifice înotului persoanelor
cu deficiență vizuală și nevăzătoare
CRAUL
Deprinderi
fundamentale
Alunecarea Aliniamentul și
poziția corpului Abilitatea de a ține
capul nemișcat Bătaia picioarelor Răsucirea pentru
respirație, poziția capului joasă Recuperarea brațului
relaxată, cotul cât mai ridicat Intrarea mâinii în
apă fără împroșcare Distanța parcursă la
o tracțiune de braț Accelerarea
mișcărilor
Progresia
învățării deprinderilor
Tehnica bună a craulului începe cu bataie puternică de
picioare și punere de accent atât pe poziția de alunecare cu trunchiul foarte
întins cât și pe alunecarea pe o parte. Subliniem faptul că craul înseamnă o
mișcare de trecere de pe o parte pe alta decât alunecare pe burtă.
Alunecare ventrală Bătaia picioarelor cu
plută, fără plută cu capul aliniat Plutire, alunecare pe
o parte Plutire, alunecare pe
o parte cu răsucire de pe o parte pe cealaltă Mișcarea brațelor
unilateral, ambele brațe Procedeu complet
Întrebări și
răspunsuri
Ceafa
e?..................................................................................aliniată
cu coloana vertebrală. Ochii
privesc?...................................................................................................................jos. Împroșcare
egal?...........................................................................................................încet. Înotăm craul
pe…………………………………………………………….…. “pe o parte” Cât de multă
răsucire?.....................................................................aproximativ
40 de grade Care parte a mâinii
intră prima în apă?.....................................................indexul
și degetul mijlociu. Ce se întâmplă cu
bratul după recuperare?.............................................. se
întinde înainte. Prima parte a
tracțiunii…………….degetele orientate în jos , palma privește înapoi, cotul
ridicat. A doua parte a
tracțiunii ……….….mâna trage prin lateral (apăsare, prindere), urmată de
conducerea apei spre linia mediană(tracțiunea), A treia parte a
tracțiunii………………tracțiunea încheiată cu o împingere a apei, de data asta pe o
direcție paralelă cu linia mediană(împingerea accelerată). Respirația?...................se
execută cu capul aliniat cu coloana vertebrală, un ochelar în apă Când
respirăm?...............întoarcem capul în ultima parte a vâslirii apei până la
terminarea primei părți a revenirii. Greșeli de
respirație?......................răsucirea exagerată, ridicarea capului,
inspirarea a prea mult aer. Mișcarea
picioarelor……………………………………………………………...….rapidă. Bătaia
picioarelor…………...……………de biciuire (spre sus întinse în jos de biciuire cu laba
piciorului întinsă)
SPATE
Deprinderi
fundamentale
Alunecarea Aliniamentul și
poziția corpului Abilitatea de a ține
capul nemișcat Bătaia picioarelor Alternarea brațelor
în ritm stabil Intrarea mâinilor în
apă fără împroșcare Ancorarea mâinilor în
apă Vâslire adâncă în
apă, recuperarea sus cât mai în alungirea corpului Accelerarea
Progresia
învățării deprinderilor
Asemenea tehnici
craulului tehnica bună a înotului spate începe cu bataie puternică de picioare
și punerea de accent atât pe poziția de alunecare cu trunchiul foarte întins
cât și pe alunecarea pe o parte. Subliniem faptul că înotul spate înseamnă o
mișcare de trecere de pe o parte pe alta decât alunecare pe spate.
Alunecare dorsală Bătaia picioarelor cu
plută, fără plută cu capul aliniat Alunecare dorsală cu
ambele brațe sus Plutire, alunecare pe
o parte Plutire, alunecare pe
o parte cu răsucire de pe o parte pe cealaltă Mișcarea brațelor
unilateral, ambele brațe Procedeu complet
Întrebări și
răspunsuri
Capul?.............................................................................................................................nu
se mișcă.
Unde intră mâna în
apă?.....................................................................................................la
ora 12.
Care parte a mâinii intră prima dată în
apă?..................................................................degetul
mic.
După intrarea mâini în
apă?..........................răsuciți trunchiul apucarea apei cu cotul îndoit
cât de adânc posibil.
Prima parte a vâsliri
este?.....................................................................................
adâncă și dreaptă.
Apucarea
apei?...........................................................................................................cu
cotul îndoit.
Cât de adânc intră mâna în
apă?........................................................................................30-45
cm.
A doua parte a
vâslirii?.............................................................împingeți
în jos, palma si antebrațul împing înapoi spre picior.
Unde termină mâna
mișcarea?........................................................pe o parte mai
adânc de coapse.
În recuperare care parte a mâinii iese prima din
apă?..........................................................policele.
Viteza de mișcare a mâinii prin apă
este?..............................accelerată de la înceeeeeet la repede.
Ce ajută răsucirea trunchiului?...................o
alunecare lungă în poziție cu brațul foarte întins sus.
Ce se întâmplă cu umerii și
bazinul?...........................................se răsucesc aprox 30-40 de
grade.
Urechile
sunt?............................................................................................................
la nivelul apei.
Bătaia picioarelor ?................................ se
aseamănă cu lovirea unei mingi cu ambele
picioare la suprafața apei.
BRAS
Deprinderi
fundamentale
Trage, dă din
picioare , alunecă Înclină-te progresiv, și înoată spre “vale”apoi înainte-
sus Mișcarea picioarelor
impinge apa înapoi Mișcarea brațelor
largă Respirație întârziată Progresia
învățării deprinderilor Mișcarea picioarelor
la marginea bazinului, din alunecare ventrală, din alunecare dorsală Mișcarea picioarelor
cu/fără plută : respirație, picioare, alunecare Mișcarea brațelor se
învață kinesthetic la marginea bazinului. Ciclu complet cu
alunecare accentuată din poziție foarte întinsă Întrebări și
răspunsuri Obiectivul brasului este ?.......................de a
menține viteza de înaintare pe tot parcursul mișcării. Unde se pierde viteza de înaintare?........la respirație
prin inălțarea prea mult a capului și trunchiului acesta ajungând în poiziție
aproapecvertivală. Unde începe mișcarea
mâinilor?.................................cu brațele întinse imediat sub
suprafața apei.
|