Prima pagină > > Articole despre şi pentru nevăzători > Articole pentru învățământul special > Aspecte în reeducarea posturii pentru elevii cu deficiențe vizuale și nevăzători
Aspecte în reeducarea posturii pentru elevii cu deficiențe vizuale și nevăzători
Aspecte în reeducarea posturii pentru elevii cu deficiențe
vizuale și nevăzători
Autori:
MANIU EMESE AGNES – kinetoterapeut, Liceul Special pentru Deficienți de Vedere, Cluj Napoca
MANIU
DRAGOȘ ADRIAN – asist dr. UBB, Fac de
Ed. Fizică și Sport, Departamentul Kinetoterapie și Discipline Teoretice, Cluj
Napoca
Deficiența de vedere si
atitudinile deficiente ale corpului
Deficiența
de vedere
Persoanele cu deficinţă de vedere sunt
deficienţi senzoriali caracterizaţi prin lipsa vederii. Vederea are un rol
deosebit în adaptarea omului la mediu; ea permite accesul lui la sursele de
cunoştinţe, de cultură şi ştiinţă.
Vederea slabă (ambliopia) şi respectiv
lipsa vederii (cecitatea) constituie, un "defect" care se deosebeşte
de deficienţă. Termenul defect este folosit pentru a desemna atât
modificările organice care duc la un deficit funcţional (diferite leziuni ale
analizatorului vizual), cât şi deficitul funcţional ca atare (în ce măsură şi
sub ce aspecte scade vederea).
Etimologic, termenul ambliopie provine din
cuvintele greceşti "amblys" care înseamnă slab, tocit, uzat şi
"ops" (vedere), din ceea ce rezultă că ambliopia este vederea
slăbită, scăzută sau vederea parţială.
In sens larg ambliopia desemnează toate
cazurile de diminuare a capacităţii vizuale, indiferent de etiologie şi
gravitate, sau aceea scădere a vederii care se menţine şi după ce s-a făcut
corecţia corescunzătoare.
In sens restrâns, ambliopia se defineşte ca
"diminuarea vederii fără leziune organică sau cu leziune organică, a cărei
importanţă nu este proporţională cu scăderea vederii" (Bangerter, A., 1953). Această definiţie
se referă prioritar la ambliopiile funcţionale.
Cecitatea este definită în sens larg ca
lipsa totală a vederii, iar în sens restrâns se denumeşte ca "pierderea
vederii", ochiul neputând percepe senzaţia de lumină. Foarte mulţi
specialişti, definesc ambliopia şi respectiv cecitatea prin rapoarte la indicii
funcţionali ai vederii, prin acei paramentri ai funcţiei vizuale care pot reda
caracterisicile fiziopatologicc ale ochiului (Rozorea Ana, 1997).
În funcţie de intensitatea deficienţei,
vîrsta apariţiei şi durată, se disting următoarele categorii de nevăzători:
Nevăzătorii - sunt acei
deficienţi care prezintă incapacitatea de a folosi simţul văzului. Dintre
aceştia o mică parte sunt total nevăzători, altă parte au percepţii luminoase
şi chiar percepţii de culoare, iar restul prezintă o reducere a acuităţii
vizuale normale începînd cu 1/10.
Copii deveniţi nevăzători ulterior- au avantajul de a
beneficia dc o anumită experienţă - de amintiri vizuale. Cu cît deficienţa a
survenit mai tîrziu cu atît mai bogate şi mai folositoare sunt reprezentările.
Ambliopii - sunt deficienţi
ale căror defecte de vedere îi impiedică să frecventeze şcolile obişnuite, dar
au o situaţie deosebită de cea a orbilor. Cu toate că văd, ei prezintă
tulburări grave progresive de refracţie, deficienţă ce tinde să evolueze, să se
accentueze şi treptat aceştia ajung să-şi piardă vederea.
Nevăzătorii trebuie să trăiască, să se
mişte, să muncească într-o lume pe care, la început, nu o cunosc, de aceea este
necesar ca aceştia să se adapteze la mediu, la viaţă în condiţiile unei
civilizaţii moderne. Nevăzătorul trebuie să ajungă să cunoască mediul în care
trăieşte, să întreţină relaţii cu oamenii din jurul său, să se mişte
independent şi să producă bunuri care să-i asigure existenţa.
Datorită imposibilităţii de a imita şi a
unei slabe scheme a corpului, copilul nevăzător are, de cele mai multe ori, o
postură slabă a corpului şi un mers rigid, lipsit de fluiditate. El are nevoie
să ştie ce înseamnă o postură corectă sau cum trebuie să ţină capul. Prin toate
activităţile şi jocurile (ca şi cele descrise mai sus), copilul învaţă limbajul
despre propriul corp, despre spaţiu (concepte spaţiale) şi despre mişcare, ca de
exemplu înăuntru, în afară, sus, jos, în faţă, în spate, de-a lungul, între,
printre, deasupra, dedesubt, sub, peste, săritură, târâş, rostogolit, legănat
etc, deci, copilul adună informaţii despre propriul corp, despre ce este
înjurai lui, relaţia lui cu obiectele din jur şi relaţiile dintre obiecte.
Executate corect, aceste activităţi vor contribui la dezvoltarea unor
"hărţi mintale" privind organizarea spaţială a mediului în care
trăieşte copilul şi, desigur, ia dezvoltarea unor tehnici corecte de mobilitate
şi orientare spaţială, şi nu în ultimul rând la câştigarea independenţei
copilului.
Din punct de vedere
fizic, nevăzătorii prezintă o dezvoltare fizică întârziată şi mai puţin
armonioasă, pentru că lipsa vederii face inutilă explorarea spaţiului cu privirea
mai ales în plan vertical, ceea ce duce la scăderea tonusului muscular care
asigură poziţia corectă a capului.Deficitul lor limitează mişcarea, iar
limitarea mişcării accentuează deficitul. Mobilitatea scăzută accentuează
dizarmonia dezvoltării fizice, fiindcă nu sunt antrenate corespunzător toate
grupele musculare. Nevăzătorii au probleme cu conştientizarea schemei
corporale, pentru ei lucrul în oglindă nu este posibil, ei trebuie instruiţi
corespunzător. Lucrul cu aceşti copii este mai dificilă, dar kinetoterapeutul
bine instruit va face tot posibilul pentru corectarea deficienţelor. De
asemenea şi familia va fi instruit adecvat şi joacă un rol important în viaţa
de zi cu zi a acestor copii.
Rămânerea în urmă în
dezvoltarea fizică este însoţită adesea de atitudini posturale deficiente:
capul şi gâtul aplecate înainte sau înclinate lateral, umerii căzuţi,
amplitudinea umărului este redus.
Deficienţe a existat şi până
acum şi va exista şi în viitor,rămânând mereu actuală,pentru că toate
generaţiile trec prin acelaşi procese de creştere şi dezvoltare,de formare a
atitudinii în timpul vieţii petrecute în familie,în şcoala şi la locul de
muncă.
Kinetoterapia si sportul au
drept scop să contribuie la păstrarea şi la dezvoltarea armonioasă a
corpului,la cresterea potenţialului biologic şi a capacităţii de muncă a
tuturor cetaţenilor ţării,indiferent de vârstă şi de sex.
Deficienţa fizică
ʺDeficienţa fizică reprezintă orice abatere de la normal
în forma şi funcţiunile fizice ale organismului, care tulbură creşterea
normală şi dezvoltarea
armonioasă a corpului,îi modifică aspectul exterior, îi reduce
aptitudinile fizice şi
îi scade capacitatea de efort fizic şi chiar intelectual, precum şi capacitatea
de muncă productivă. Aceste abateri
de la normal pot modifica forma
corpului şi funcţiile
sale fizice în totalitate
(global) sau numai la nivelul unor regiuni şi segmente. Defectele de
dezvoltare fizică pot
îmbrăca forme diferite
de gravitate, mergând de la cele mai uşoare ,până la cele foarte grave.
În funcţie de
absenţa sau prezenţa
modificărilor structurale de la
nivelul substratelor la
care sunt localizate, deficienţele fizice se
împart în funcţionale
şi patologice. Deficienţele
funcţionale sunt rezultatul unei
hipo sau hiperfuncţii, unui dezechilibru sau necoordonări ale funcţiilor
aparatului locomotor. Deficienţele patologice sunt determinate de
modificările organice, structural, morfologice ale elementelor ce compun acest
aparat.
Folosind criteriul posibilităţilor de
corectare, deficienţele
fizice ale tinerilor se împart
în: uşoare, medii
şi accentuate. Cele uşoare se
pot corecta prin
exerciţii special în cadrul orelor
de educaţie fizică
şcolară, cele medii prin mijloacele
kinetoterapiei, iar cele
accentuate se pot trata
numai prin mijloacele medicinei
clinice (ortopedice, chirurgicale) dublate de mijloacele
kinetoterapiei.
Cauzele
deficienţei fizice sunt foarte
numeroase şi foarte
variate, motiv pentru care nu
au criteriu unic
de sistematizare” ( Eugen Duma, 1999).
Ce este o postură corectă?
Postura este o poziţionare a corpului
împotriva gravitaţiei în diferite ipostaze: stând, aşezat, culcat.Când
greutatea corpului este suportată de oase şi articulaţii corect aliniate
organismul nostru poate rezista ideal împotriva gravitaţiei. Când apare un
dezaliniament ale oaselor şi articulaţiilor forţele gravitaţiei sunt
transferate ţesuturilor moi care nu sunt echipate pentru a absoarbe şocurile la
care este supus organismul. Dezaliniamentele nu sunt totdeauna simţite dar pot
produce schimbări vizibile în postură şi pot fi degenerative.
O
postură corectă:
Menţine oasele şi articulaţiile aliniate
corect astfel muşchii sunt folosiţi normal.
Previne uzura articulaţiilor.
Nu forţează ligamentele care susţin coloana
vertebrală.
Previne "înţepenirea" coloanei
vertebrale într-o poziţie abnormal.
Previne oboseala pentru că muşchii sunt
folosiţi efficient.
Previne durerile de spate şi cele musculare.
Suntem mai prezentabili.
Condiţiile unei posturi corecte sunt:
Bună flexibilitate musculară.
Mişcări normale în articulaţii.
Musculatură puternică.
Echilibru al musculaturii coloanei
vertebrale de ambele părţi ale acesteia.
Conştientizarea posturii corpului nostru.
Conştientizarea atitudinii corecte a
corpului pentru a o adopta.
Postura corectă înseamnă menţinerea curburilor naturale
ale coloanei vertebrale.
Coloana vertebrală prezintă trei curburi
naturale. Văzută din lateral coloana cervicală şi cea lombară prezintă câte o
curbură lordotică sau altfel zis câte o concavitate uşoară, iar coloana dorsală
prezintă o curbură cifotică sau altfel zis o convexitate uşoară.
Această formă permite coloanei vertebrale
să absoarbă şocurile, să menţină echilibrul trunchiului şi să faciliteze
mobilitatea coloanei în toate direcţiile de mişcare.
Aceste curburi sunt menţinute de două grupe
musculare: flexorii trunchiului: musculatura abdominală care ne ajută să îndoim
trunchiul; şi extensorii trunchiului care ne ajută să stăm drepţi şi ne ajută
când ridicăm obiecte.
Lucrând împreună aceşti muşchi stabilizează
coloana şi alcătuiesc atitudinea normală a corpului.
Poziţii-atitudini-ţinute corecte
în diferite ipostaze
Poziţia
corectă în stând:
Staţiunea şi mersul biped au constituit pentru om o
importanţă etapă de progres în dezvoltarea sa fizică. Rididcarea corpului din
poziţia patrupedă la poziţia bipedă a uşurat ridicareacapului şi îndreptarea
trunchiului, a eliberate membrele superioare de sarcina sprijinului şi a
favorizat folosirea mâinii ca unealtă de muncă.
Poziţia verticală a capului a asigurat lărgirea
orizontului vizual şi perfecţionarea organelor senzoriale ale feţei,
dezvoltarea sistemului nervos, a creierului şi a vieţii psihice.
Membrele superioare au căpătat o bază de sprijin
superioară şi mişcări mai ample şi mai diferenţiate decât membrele inferioare.
Ridicarea corpului în poziţie verticală micşoreaza baza
de sprijin, a îngreuneaza condiţiile de menţinere a echilibrului şi a creeaza
necesitatea dezvoltării funcţiei atitudinii.
Segmentele corpului iau poziţii foarte apropiate de
verticală, iar suprafeţele articulare se aşeaza în poziţii cât mai apropiate de
orizontală.
Centrele de greutate caută să se proiecteze
întotdeauna înăuntrul bazei de susţinere.
Poziţia corectă:
Menţinerea capului drept cu bărbia uşor în piept;
Lobul urechii tebuie să fie la nivelul mijlocului
umărului;
Umerii traşi înapoi;
Genunchii întinşi;
Abdomenul tras, nu basculăm bazinul înainte sau
înapoi;
Bolta plantară ar trebuii să fie prezentă
Poziţia
corectă în şezând:
În poziţia şezând, suprafaţa de sprijin este mult mai
mare decât în poziţia stând, iar centrul de greutate al corpului este mai
apropiat de baza de sprijin.
Din punct de vedere al efortului pentru menţinerea
poziţiei şi pentru echilibrarea corpului, poziţia şezând este mult mai
economică decât poziţia stând, pentru că la nivelul bazinului şi al membrelor
inferioare nu mai au loc încordări mari musculare, iar în jumătatea superioară
a corpului aceste încordări sunt foarte reduse.
Dar şi poziţia şezând poate deveni obositoare dacă
este menţinută neschimbată prea mult timp. Lucrând ore şi zile întregi în
această poziţie, spatele se gârboveşte, capul cade înainte, muşchii planului
posterior al corpului, permanent alungiţi, se atrofiază, pierd din tonus şi
favorizează formarea unei atitudini cifotice sau scoliotice. Muşchii abdominali
se scurtează progresiv şi îşi pierd tonusul. Slăbirea peretelui abdominal
favorizează dilataţia şi scăderea organelor, după care pot apărea tulburări
funcţionale (congestiile, constipaţia etc.)
Păstrarea unei atitudini corecte în poziţia şezând
este de mare importanţă, în primul rând pentru copiii mici, care sunt
predispuşi spre cifozarea coloanei lombare, în al doilea rând pentru tineri,
elevi sau studenţi, care din cauza studiului pot căpăta o atitudine cifotică
dorsală, şi în sfârşit, pentru adulţi, care lucrând mult timp într-o poziţie
defectuoasă se obişnuiesc aşa şi rămân în această atitudine greşită.
Poziţia corectă:
Spatele drept şi umerii traşi înapoi, fesele ar trebui
să atingă tălbia scaunului;
Cele trei curburi naturale ale coloanei ar trebui să
fie prezente, pentru curbura lombară se
poate folosi un sul sau o perniţă;
Greutatea corpului trebuie distribuită în mod egal
ambelor şolduri;
Nu stăm cu picioarele încrucişate;
Genunchii îndoiţi la 90 de grade, picioarele menţinute
cu toată talpa pe sol;
Înălţimea scaunului trebuie reglat în aşa fel încât să
fim aproape de masă, antebraţele să fie sprijinite pe masă astfel încât umerii
să stea relaxaţi;
Evitarea a mai mult de 30 de minute a aceleaşi
poziţie.
Cea mai bună poziţie pentru dormit sau a sta întins:
Poziţia culcat
Omul îşi petrece o mare parte din timp, aproape o
treime din viaţă, în poziţia culcat. Până acuma nu s-a acordat prea mare
importanţă acestei poziţii, dar are rol în determinarea atitudinii corecte sau
incorecte. Medicii ortopedişti o folosesc în tratamentul corectiv al unor
deficienţe morfologice şi funcţionale ale aparatului locomotor. În cazul unor
deformaţii grave ale coloanei vertebrale, spre exemplu, deficientul este fixat
cu ajutorul unui aparat sau unui alt dispozitiv mecanic într-o poziţie corectă
sau corectivă şi imobilizat în poziţia culcat timp de luni şi chiar ani de
zile.
Pentru menţinerea acestei poziţii nu este nevoie
de nici un efort fizic. Corpul culcat având o foarte largă suprafaţă de
sprijin, capătă cea mai mare stabilitate şi relaxare musculară; încordarea
musculară şi nervoasă scade, coordonarea şi controlul nu mai sunt necesare. În
poziţia culcat omul se poate relaxa, odihni şi dormi cel mai bine. Elementele
pasive şi active ale atitudinii intră în repaus. Numai muşchii abdominali sunt
oarecum întinşi în poziţia culcat pe spate, din cauza înclinării mari a
bazinului. Dacă însă membrele inferioare sunt uşor flectate sau trunchiul este
puţin flectat şi rezemat pe un plan oblic, şi această mică încordare poate să
dispară.
Poziţia culcat redresează curburile coloanei
vertebrale, depărtează între ele capetele osoase la nivelul articulaţiilor şi
lungeşte corpul.
Această poziţie trebuie să fie întotdeauna o
poziţie de repaus şi relaxare completă, să nu favorizeze păstrarea sau
accentuarea atitudinilor deficiente şi nci să tulbure funcţiunile vitale ca
respiraţia, circulaţia sau schimburile de ţesuturi.
Atitudinea corpului în pat capătă o importanţă
deosebită îm cazul unor boli, ca cele ale aparatului respirator,
cardiovascular, digestiv, precum şi în cazul unor intervenţii chirurgicale sau
al aplicării unor procedee ortopedice.
Cea mai
bună poziţie pentru dormit sau a sta întins:
Perna trebuie să fie sub cap nu şi sub umeri,
înălţimea ei să fie atât cât să permită o poziţie corectă a capului;
Poziţia de dormit să asigure menţinerea curburilor
normale ale coloanei, se pot aşeza pernuţe sub genunchi, coloana lombară la
nevoie;
Este bine dormitul pe o saltea mai tare.
Atitudinea
corpului în mişcare:
Atitudinea corectă a corpului
este deosebit de important în timpul executării mişcărilor.În mişcare,funcţia
static şi cea dinamică a corpului se unesc într-un tot unitar, inseparabil.Mişcarea
unui segment osos rezultă din acţiunea si,ultană a grupelor de muşchi
antagonişti,care au rol principal în această acţiune.Efectul mişcării nu este
util decît dacă cele două grupe de muşchi lucrează riguros simultan,ca urmare a
unei excitaţii reciproce şi în proporţie cu necesitaţile mecanice immediate.În
mers,spre exemplu,în afară de propulsive este absolută nevoie şi de
echilibru.Caracterele de forţă sau rezistenţă,de viteză sau abilitate în
mişcare se obţine numai dacă se asigură corpului,prin contracţia muşchilor
agonişti şi antagonişti,poziţiile corespunzătoare.
Atitudinea,care în repaus este
menţinută mai mult de către elementele passive-oase şi articulaţii,fascii şi
tendoane,este asigurată în mişcare îndeosebi de elementele active-muşchi şi
nervi.
În mişcare,corpul face faţă nu
numai forţelor statice,ci şi celor dinamice,ca:elanul,inerţia,forţa
centrifugă.Echilibrarea lui necesită acţiuni muscular complexe şi perfect
coordonte cu ajutorul sistemului nervos.
Atitudinea corectă favorizează
desfăşurarea normal a mişcărilor.La rîndul lor,mişcările corecte determină o
redresare a atiudinii.În acest fel,toţi cei ce se străduiesc să execute correct
mişcările lor obişnuite,ajung să-şi îndrepte ţinuta deficient a
corpului.Executate din poziţii incorecte,mişcările îşi pierd din eficacitate şi
consolidează deficienţa.
Gimnastica de corectare a
deficienţelor fizice şi de fapt întreaga educaţie fizică trebuie să pornească
de la princiliup cultivării atitudinii-a poziţiilor şi a mişcărilor
corecte-pentru ca dezvoltarea corpului să se facă normal şi armonios.
Cauzele deficienţei fizice
ʺCauzele deficienţelor
fizice sunt foarte numeroase şi
foarte variate motiv pentru care nu au un criteriu unic de sistematizare” ( Eugen Duma, 1999).
După mediul din care provin se
împart în cauze interne şi cauze externe, cauzele interne sunt
condiţionate de procesele de creştere şi
dezvoltare, de starea funcţiunilor mari somatice, organice şi psihice, iar cele
externe sunt determinate de condiţiile de mediu şi viaţă.
După locul şi modul de acţionare, după mecanismele de
producere a deficienţelor fizice cauzele se împart în directe care interesează
elementele proprii ale substratului deficienţei, şi indirecte care produc mai
întâi o afecţiune sau un defect organic sau psihic şi numai după aceea prin
intermediul acestor afecţiuni sau defecte produc o deficienţă fizică funcţională sau structurală (morgologică).
După originea lor timpul şi modul de acţiune cauzele deficienţelor fizice se
împart în: predispozante, favorizante şi determinate sau declanşatoare.
Cauzele predispozante sunt reprezentate de către factorii
ereditari, de obicei cei descendenţi prezintă asemănări morfologice şi
funcţionale cu ascendenţii şi colateralii acestora- fraţi, surori şi rude
apropiate.
Predispoziţiile ereditare nu se manifestă întodeauna
chiar de la naştere, ci pot să se manifeste mai târziu prin tendinţa spre o
deficienţă de creştere sau pot să nu se manifeste deloc, iar în acest caz creşterea şi dezvoltarea se desfăşoară
normal. În grupa cauzelor predispozante se pot încadra şi influenţele pe care
le suferă organismul copilului în viaţa intrauterină. Debilitatea congenitală,
imaturitatea, naşterea prematură şi accidentele obstreticale pot constitui
suportul unor deficienţe care se manifestă nu neapărat imediat după naştere ci
şi mai târziu, în timpul creşterii copilului.
Cauzele favorizante sunt cele care influenţează negativ
starea de sănătate şi funcţionarea organelor, mai ales în timpul perioadelor de
creştere intensă. Aceste cauze slăbesc rezistenţa generală a organismului scad
capacitatea funcţională a aparatului locomotor şi diminuează rolul coordonator
al sistemului nervos.
Mobilitatea articulaţiilor, prea mică sau prea mare şi
mişcările în planuri şi axe anormale, poate determina atât deficienţe
funcţionale, cât şi patologice. De exemplu copiii cu o mobilitate articulară
prea mare iau o poziţie asimetrică ʺşoldieʺ (în special la fete) în ortostatism
şi poziţii relaxatoare în şezând, care favorizează scoliozele şi respectiv
spatele cifotic sau rotund.
Traumatismele articulare şi chiar microtraumatismele
repetate duc la uzura articulaţiilor şi la modificări degenerative ca: artroze
şi deformaţii articulare, iar infecţiile acute şi reumatismul articular,
(artritele, reumatismul articular deformat) şi tuberculoza articulară, pot
provoca deformaţii şi tulburări funcţionale. Muschii elemente active şi
indispensabile ale aparatului locomotor, pot constitui foarte frecvent
cauze de deficienţe morfologice sau
funcţionale prin diverse modificări patologice ale structurii şi funcţiei lor:
scăderea volumului, tonusului şi forţei musculare (atrofii, hipotonii,
hipertonii cu contractură şi rigiditate. Sistemul nervos central sau periferic,
prin oboseala de suprasolicitare sau diverse afecţiuni-encefalite, meningite,
poliomielite-dă un procent mare de deformaţii, care pot merge până la
infirimtăţi.
Cauzele deficienţei fizice acţionează mai mult sau mai
puţin specific şi în legătură cu sexul şi vârsta copiilor, de exemplu fetele
având în general o mobilitate articulară mai mare decât băieţii, prezintă mai
adesea decât aceştia deficienţe fizice determinate de poziţii incorecte,
relaxate, odihnitoare sau adaptate din considerente pudice. În perioada
şcolară, datorită efortului susţinut, cu oboseala intelectuală şi fizică, se
adoptă şi se menţine poziţii defectuase ore întregi în bãnci adesea incomod,sau
acasă la masa de studiu, care favoriează apariţia şi evoluţia nu numai a unor
deficienţe caracteristice, ci şi a unor deviaţii ale coloanei vertebrale şi a
unor deformaţii ale toracelui. Perioada adolescenţei, cu procesele sale de
creştere şi dezvoltare accentuate, favorizează apariţia unor atitudini
deficiente, globale şi parţiale, deviaţiile coloanei vertebrale şi ale
membrelor inferioare. De aceea este nevoie în perioada şcolară de o atenţie
sporită din partea părinţilor şi a educatorilor precum şi a copiilor înşişi în
privinţa controlului şi autocontrolului poziţiei copiilor, a depistării din
timp şi tratării în timp util a deficienţelor fizice.
În toată perioada de studiu se impune ca munca
intelectuală să fie compensată prin exerciţii fizice, care să tonifice şi să
asigure dezvoltarea normală a aparatului de susţinere şi mişcare a corpului, de
remarcat că la vârsta postpubertă se produce în general, o redresare
funcţională şi o ameliorare spontană a deficienţelor fizice astfel încât la
vârsta tânără vom întâlni un număr mai mic de deficienţe şi o tendinţă spontană
spre corectarea lor” (Eugen Duma, 1999)
Mijloace și metode de
evaluare a posturii corecte utilizate în reeducarea posturală a elevilor din
cadrul Liceului Special pentru Deficienți de Vedere Cluj Napoca
Examenul somatoscopic global
Examinarea creşterii şi dezvoltării corpului în
întregime are rolul de a observa eventualele rămâneri în urmă sau eventualele
excese în ce priveşte parametrii ca: talia, greutatea, şi proporţionalitatea
corpului şi a segmentelor sale. În funcţie de aceste caracteristici, subiecţii
se pot încadra în urmatoarele grupe şi subgrupe:
1. În ce priveşte talia:
-
normostaturali;
- mediostaturali;
- hiperstaturali
(peste 1,90-până la 2,10 m);
- hipostaturali
(între 1,51-1,31 m).
2. În ce priveşte greutatea :
-
normoponderali;
- medioponderali;
- hiperponderali
(până la obezi);
- hipoponderali
(până la debili fizici).
3. În ce priveşte proporţionalitatea dintre segmentele
corpului la adult se pot constata abateri de la normal ca:
- acromegalia;
- acromicria
sau nanismul hipofizar;
Deasemenea se va observa atitudinea
corpului-aprecierea prezentării generale a corpului şi a stării psihice a
copilului; comportamentul motric-aprecierea tuturor acţiunilor statice şi
dinamice a copiilor în timpul examenului somatoscopic. Se va semnala existenţa
anumitor ticuri motoare. Din acest punct de vedere se vor întâlnii copii:mobili
sau hiperbobili, care nu au răbdare, se mişcă tot timpul;atoni chiar instabili
şi greu adaptabili.
Examenul somatoscopic
segmentar
Acest examen presupune examinarea corpului:
în plan frontal: din faţă şi din spate;
în plan sagital: din profil.
Examinarea în plan frontal,
din faţă urmăreşte:
- dacă linia capului şi a gâtului se află în
prelungirea axei mediane a corpului;
- dacă umerii sunt situaţi la acelaşi nivel;
- dacă membrele superioare cad liber pe lângă corp;
- dacă jumătatea dreaptă şi jumătatea stângă a corpului
sunt egale şi simetrice;
- dacă linia bazinului (dintre crestele iliace) este
paralelă cu cea a umerilor şi cu solul;
- dacă abdomenul este în prelungirea liniei toracelui;
- dacă membrele inferioare sunt egale ca lungime,
grosime, formă şi dispunere.
Examinarea în plan frontal,
din spate urmăreşte:
-dacă coloana vertebrală se înscrie pe o linie
verticală;
- dacă linia umerilor este simetrică;
- dacă omoplaţii sunt lipiţi de cutia toracică şi
dispuşi simetric;
- dacă linia bazinului este paralelă cu linia
umerilor;
- dacă plicile subfesiere sunt simetrice;
- dacă membrele inferioare sunt drepte şi cu
musculatura conturată.
Examinarea în plan sagital urmăreşte:
-dacă axa verticală a corpului trece prin toate
reperele osoase de la maleola externă până la vertex şi dacă pezintă înclinaţia
normală înainte;
- dacă coloana vertebrală prezintă curburile
fiziologice alterne;
- dacă bazinul prezintă o înclinare a axului său
antero-posterior, de 40˚-50˚ faţă de planul orizontal;
- dacă membrele inferioare sunt drepte şi puţin
înclinate înainte;
- dacă laba piciorului prezintă o scobitură plantară
accentuată;
- dacă contactul pe sol al tălpii se face pe treimea
anterioară a tălpii, margirea externă şi călcâi.
În urma examenului somatoscopic, dacă segmentele corpului
nu se încadrează în aceste aspecte caracteristice atitudinii corecte, se vor
consemna atitudini sau deficienţele fizice existente.
Metoda firului cu
plumb
Pentru aplicarea acestei metode, la copii se elimină
segmentul cervical, deoarece este extrem de mobil. Firul cu plumb se va plasa
în dreptul vertebrei C7 şi se va urmări până la nivelul vertebrei S1.
În cazul adulţilor firul cu plumb va fi aşezat la nivelul
protuberanţei occipitale. Acesta trebuie să treacă printre marginile mediale
ale omoplaţilor, prin şanţul interfesier, între condilii femurali interni,
între maleolele interne şi să cadă în spaţiul dintre călcâie.
Dacă firul cu plumb trece prin pliul interfesier dar
coloana este deviată în zona toracală de la fir, vorbim despre prezenţa
scoliozei în C.
Dacă firul cu plumb cade lateral de pliul interfesier
înseamnă că este prezentă o a doua încurbare a coloanei la nivelul bazinului.
În acest caz vorbim despre scolioză în S.
Testul separarii degetelor
Se execută astfel: se plasează indicele şi indexul
sau policele şi mediusul pe două apofize spinoase vecine. Se măsoară distanţa
dintre aceste repere, înainte şi după flexia trunchiului. În mod normal
depărtarea este de 3-4 cm.
Testu lui
Schober
Testul se utilizează pentru determinarea mobilitatii coloanei
lombare.
Se efectuează astfel:
- se determină apofiza spinoasă a vertebrei sacrale S1
( reper 1)
- se măsoară proximal 10 cm ( reper2)
- se execută apoi flexia trunchiului, prin care în mod
normal distanţa dintre cele două repere creşte cu 5cm. Se va nota Schober=
10/15 cm.
Se punctează astfel:
-daca distanţa creşte cu 5 cm - 10 puncte
- daca distanţa creşte cu 4 cm - 8
puncte
- daca distanţa creşte cu 3 cm - 6
puncte
- daca distanţa creşte cu 2 cm - 4puncte
- daca distanţa creşte cu 1 cm - 2 puncte
Testul
Stibor
Testul se utilizează pentru determinarea
mobilitatii coloanei toraco-lombare in intregime.
Se efectueaza astfel:
- se determină apofiza spinoasă a vertebrei
sacrala S1 ( reper 1) şi a vertebrei cervicale C7 ( reper 2)
- se măsoară distanţa dintre cele două repere;
- se execută apoi flexia trunchiului. În mod
normal distanta dintre repaos şi flexie este de 10 cm.
Mişcarea de
flexie a trunchiului se realizează prin participarea coloanei vertebrale şi a
articulaţiei coxofemurale.
Se punctează astfel:
daca distanţa creşte cu 9-10 cm - 10 puncte
daca distanţa creşte cu 7-8 cm - 8 puncte
daca distanţa creşte cu 5-6 cm - 6 puncte
daca distanţa creşte cu 3-4 cm - 4
puncte
daca distanţa creşte cu 1-2 cm - 3
puncte
Testul Ott
Testul se utilizează pentru determinarea mobilitatii coloanei
toracice.
Pentru flexia coloanei dorsale: în ortostatism se marchează procesul spinos
C7; se măsoară în jos 30cm . se execută flexia trunchiului. În mod normal
distanţa dintre cele două repere creşte cu 5 cm. Se va nota Ott= 30-35 cm.
Testul Ott măsoară şi extensia coloanei dorsale.
Se punctează astfel:
-daca distanţa creşte cu 5 cm - 10 puncte
- daca distanţa creşte cu 4 cm - 8
puncte
- daca distanţa creşte cu 3 cm - 6
puncte
- daca distanţa creşte cu 2 cm - 4 puncte
- daca distanţa creşte cu 1 cm - 2 puncte
Masurarea
volumului respirator
Pacinetul i se va lua anumite masuratori pentru a
afla elasticitatea toracica.
Masurarea perimetrului toracic in reapus
Masurarea perimetrului toracic in inspiratie
maxima
Masurarea permetrului toracic in expiratie maxima
Obiectivele ședințelor de
kinetoterapie în reeducarea posturii sunt următoarele:
Conştientizarea poziţiei corecte a întregului corp; Conștientizarea poziției corecte a segmentelor în diferite situații; Formarea unui reflex de postură corectă în diferite situații; Obţinerea unei atitudini cât mai corecte a întregului corp: a colonei
vertebrale, a bazinului, a membrelor şi a centurii scapulare; Creşterea mobilităţii coloanei vertebrale: în plan antero-posterior,
frontal şi transversal; Asuplizarea coloanei vertebrale; Creşterea mobilităţii toracelui; Tonifierea globală a întregului corp; Tonifierea musculaturii spatelui în regim de scurtare: tonifierea musculaturii paravertebrale; tonifierea musculaturii transversale; tonifierea musculaturii fixatoare a omoplaţilor; Tonifierea musculaturii abdominale;
|