Sari la conţinut

ENGLISH ENGLISH Language | ROMÂNĂ Limba ROMÂNĂ

+ Mărește textul - Micșorează textul

Caută Prima pagină  Contact

Aspecte în reeducarea posturii pentru elevii cu deficiențe vizuale și nevăzători


Aspecte în reeducarea posturii pentru elevii cu deficiențe vizuale și nevăzători

Autori:

MANIU EMESE AGNES – kinetoterapeut, Liceul Special pentru Deficienți de Vedere, Cluj Napoca

MANIU DRAGOȘ ADRIAN – asist dr. UBB, Fac de Ed. Fizică și Sport, Departamentul Kinetoterapie și Discipline Teoretice, Cluj Napoca

Deficiența de vedere si atitudinile deficiente ale corpului

Deficiența de vedere

Persoanele cu deficinţă de vedere sunt deficienţi senzoriali caracterizaţi prin lipsa vederii. Vederea are un rol deosebit în adaptarea omului la mediu; ea permite accesul lui la sursele de cunoştinţe, de cultură şi ştiinţă.

Vederea slabă (ambliopia) şi respectiv lipsa vederii (cecitatea) constituie, un "defect" care se deosebeşte de deficienţă. Termenul defect este folosit pentru a desemna atât modificările organice care duc la un deficit funcţional (diferite leziuni ale analizatorului vizual), cât şi deficitul funcţional ca atare (în ce măsură şi sub ce aspecte scade vederea).

Etimologic, termenul ambliopie provine din cuvintele greceşti "amblys" care înseamnă slab, tocit, uzat şi "ops" (vedere), din ceea ce rezultă că ambliopia este vederea slăbită, scăzută sau vederea parţială.

In sens larg ambliopia desemnează toate cazurile de diminuare a capacităţii vizuale, indiferent de etiologie şi gravitate, sau aceea scădere a vederii care se menţine şi după ce s-a făcut corecţia corescunzătoare.

In sens restrâns, ambliopia se defineşte ca "diminuarea vederii fără leziune organică sau cu leziune organică, a cărei importanţă nu este proporţională cu scăderea vederii" (Bangerter, A., 1953). Această definiţie se referă prioritar la ambliopiile funcţionale.

Cecitatea este definită în sens larg ca lipsa totală a vederii, iar în sens restrâns se denumeşte ca "pierderea vederii", ochiul neputând percepe senzaţia de lumină. Foarte mulţi specialişti, definesc ambliopia şi respectiv cecitatea prin rapoarte la indicii funcţionali ai vederii, prin acei paramentri ai funcţiei vizuale care pot reda caracterisicile fiziopatologicc ale ochiului (Rozorea Ana, 1997).

În funcţie de intensitatea deficienţei, vîrsta apariţiei şi durată, se disting următoarele categorii de nevăzători:

Nevăzătorii - sunt acei deficienţi care prezintă incapacitatea de a folosi simţul văzului. Dintre aceştia o mică parte sunt total nevăzători, altă parte au percepţii luminoase şi chiar percepţii de culoare, iar restul prezintă o reducere a acuităţii vizuale normale începînd cu 1/10.

Copii deveniţi nevăzători ulterior- au avantajul de a beneficia dc o anumită experienţă - de amintiri vizuale. Cu cît deficienţa a survenit mai tîrziu cu atît mai bogate şi mai folositoare sunt reprezentările.

Ambliopii - sunt deficienţi ale căror defecte de vedere îi impiedică să frecventeze şcolile obişnuite, dar au o situaţie deosebită de cea a orbilor. Cu toate că văd, ei prezintă tulburări grave progresive de refracţie, deficienţă ce tinde să evolueze, să se accentueze şi treptat aceştia ajung să-şi piardă vederea.

Nevăzătorii trebuie să trăiască, să se mişte, să muncească într-o lume pe care, la început, nu o cunosc, de aceea este necesar ca aceştia să se adapteze la mediu, la viaţă în condiţiile unei civilizaţii moderne. Nevăzătorul trebuie să ajungă să cunoască mediul în care trăieşte, să întreţină relaţii cu oamenii din jurul său, să se mişte independent şi să producă bunuri care să-i asigure existenţa.

Datorită imposibilităţii de a imita şi a unei slabe scheme a corpului, copilul nevăzător are, de cele mai multe ori, o postură slabă a corpului şi un mers rigid, lipsit de fluiditate. El are nevoie să ştie ce înseamnă o postură corectă sau cum trebuie să ţină capul. Prin toate activităţile şi jocurile (ca şi cele descrise mai sus), copilul învaţă limbajul despre propriul corp, despre spaţiu (concepte spaţiale) şi despre mişcare, ca de exemplu înăuntru, în afară, sus, jos, în faţă, în spate, de-a lungul, între, printre, deasupra, dedesubt, sub, peste, săritură, târâş, rostogolit, legănat etc, deci, copilul adună informaţii despre propriul corp, despre ce este înjurai lui, relaţia lui cu obiectele din jur şi relaţiile dintre obiecte. Executate corect, aceste activităţi vor contribui la dezvoltarea unor "hărţi mintale" privind organizarea spaţială a mediului în care trăieşte copilul şi, desigur, ia dezvoltarea unor tehnici corecte de mobilitate şi orientare spaţială, şi nu în ultimul rând la câştigarea independenţei copilului.

Din punct de vedere fizic, nevăzătorii prezintă o dezvoltare fizică întârziată şi mai puţin armonioasă, pentru că lipsa vederii face inutilă explorarea spaţiului cu privirea mai ales în plan vertical, ceea ce duce la scăderea tonusului muscular care asigură poziţia corectă a capului.Deficitul lor limitează mişcarea, iar limitarea mişcării accentuează deficitul. Mobilitatea scăzută accentuează dizarmonia dezvoltării fizice, fiindcă nu sunt antrenate corespunzător toate grupele musculare. Nevăzătorii au probleme cu conştientizarea schemei corporale, pentru ei lucrul în oglindă nu este posibil, ei trebuie instruiţi corespunzător. Lucrul cu aceşti copii este mai dificilă, dar kinetoterapeutul bine instruit va face tot posibilul pentru corectarea deficienţelor. De asemenea şi familia va fi instruit adecvat şi joacă un rol important în viaţa de zi cu zi a acestor copii.

Rămânerea în urmă în dezvoltarea fizică este însoţită adesea de atitudini posturale deficiente: capul şi gâtul aplecate înainte sau înclinate lateral, umerii căzuţi, amplitudinea umărului este redus.

Deficienţe a existat şi până acum şi va exista şi în viitor,rămânând mereu actuală,pentru că toate generaţiile trec prin acelaşi procese de creştere şi dezvoltare,de formare a atitudinii în timpul vieţii petrecute în familie,în şcoala şi la locul de muncă.

Kinetoterapia si sportul au drept scop să contribuie la păstrarea şi la dezvoltarea armonioasă a corpului,la cresterea potenţialului biologic şi a capacităţii de muncă a tuturor cetaţenilor ţării,indiferent de vârstă şi de sex.

Deficienţa fizică

ʺDeficienţa fizică reprezintă orice abatere de la normal în forma şi funcţiunile fizice ale organismului, care tulbură creşterea normală şi dezvoltarea armonioasă a corpului,îi modifică aspectul exterior, îi reduce aptitudinile fizice şi îi scade capacitatea de efort fizic şi chiar intelectual, precum şi capacitatea de muncă productivă. Aceste abateri de la normal pot modifica forma corpului şi funcţiile sale fizice în totalitate (global) sau numai la nivelul unor regiuni şi segmente. Defectele de dezvoltare fizică pot îmbrăca forme diferite de gravitate, mergând de la cele mai uşoare ,până la cele foarte grave. În funcţie de absenţa sau prezenţa modificărilor structurale de la nivelul substratelor la care sunt localizate, deficienţele fizice se împart în funcţionale şi patologice. Deficienţele funcţionale sunt rezultatul unei hipo sau hiperfuncţii, unui dezechilibru sau necoordonări ale funcţiilor aparatului locomotor. Deficienţele patologice sunt determinate de modificările organice, structural, morfologice ale elementelor ce compun acest aparat.

Folosind criteriul posibilităţilor de corectare, deficienţele fizice ale tinerilor se împart

în: uşoare, medii şi accentuate. Cele uşoare se pot corecta prin exerciţii special în cadrul orelor de educaţie fizică şcolară, cele medii prin mijloacele kinetoterapiei, iar cele accentuate se pot trata numai prin mijloacele medicinei clinice (ortopedice, chirurgicale) dublate de mijloacele kinetoterapiei.

Cauzele deficienţei fizice sunt foarte numeroase şi foarte variate, motiv pentru care nu au criteriu unic de sistematizare” ( Eugen Duma, 1999).

Ce este o postură corectă?

Postura este o poziţionare a corpului împotriva gravitaţiei în diferite ipostaze: stând, aşezat, culcat.Când greutatea corpului este suportată de oase şi articulaţii corect aliniate organismul nostru poate rezista ideal împotriva gravitaţiei. Când apare un dezaliniament ale oaselor şi articulaţiilor forţele gravitaţiei sunt transferate ţesuturilor moi care nu sunt echipate pentru a absoarbe şocurile la care este supus organismul. Dezaliniamentele nu sunt totdeauna simţite dar pot produce schimbări vizibile în postură şi pot fi degenerative.

O postură corectă:

Menţine oasele şi articulaţiile aliniate corect astfel muşchii sunt folosiţi normal.

Previne uzura articulaţiilor.

Nu forţează ligamentele care susţin coloana vertebrală.

Previne "înţepenirea" coloanei vertebrale într-o poziţie abnormal.

Previne oboseala pentru că muşchii sunt folosiţi efficient.

Previne durerile de spate şi cele musculare.

Suntem mai prezentabili.

Condiţiile unei posturi corecte sunt:

Bună flexibilitate musculară.

Mişcări normale în articulaţii.

Musculatură puternică.

Echilibru al musculaturii coloanei vertebrale de ambele părţi ale acesteia.

Conştientizarea posturii corpului nostru.

Conştientizarea atitudinii corecte a corpului pentru a o adopta.

Postura corectă înseamnă menţinerea curburilor naturale ale coloanei vertebrale.

Coloana vertebrală prezintă trei curburi naturale. Văzută din lateral coloana cervicală şi cea lombară prezintă câte o curbură lordotică sau altfel zis câte o concavitate uşoară, iar coloana dorsală prezintă o curbură cifotică sau altfel zis o convexitate uşoară.

Această formă permite coloanei vertebrale să absoarbă şocurile, să menţină echilibrul trunchiului şi să faciliteze mobilitatea coloanei în toate direcţiile de mişcare.

Aceste curburi sunt menţinute de două grupe musculare: flexorii trunchiului: musculatura abdominală care ne ajută să îndoim trunchiul; şi extensorii trunchiului care ne ajută să stăm drepţi şi ne ajută când ridicăm obiecte.

Lucrând împreună aceşti muşchi stabilizează coloana şi alcătuiesc atitudinea normală a corpului.

Poziţii-atitudini-ţinute corecte în diferite ipostaze

Poziţia corectă în stând:

Staţiunea şi mersul biped au constituit pentru om o importanţă etapă de progres în dezvoltarea sa fizică. Rididcarea corpului din poziţia patrupedă la poziţia bipedă a uşurat ridicareacapului şi îndreptarea trunchiului, a eliberate membrele superioare de sarcina sprijinului şi a favorizat folosirea mâinii ca unealtă de muncă.

Poziţia verticală a capului a asigurat lărgirea orizontului vizual şi perfecţionarea organelor senzoriale ale feţei, dezvoltarea sistemului nervos, a creierului şi a vieţii psihice.

Membrele superioare au căpătat o bază de sprijin superioară şi mişcări mai ample şi mai diferenţiate decât membrele inferioare.

Ridicarea corpului în poziţie verticală micşoreaza baza de sprijin, a îngreuneaza condiţiile de menţinere a echilibrului şi a creeaza necesitatea dezvoltării funcţiei atitudinii.

Segmentele corpului iau poziţii foarte apropiate de verticală, iar suprafeţele articulare se aşeaza în poziţii cât mai apropiate de orizontală.

Centrele de greutate caută să se proiecteze întotdeauna înăuntrul bazei de susţinere.

Poziţia corectă:

Menţinerea capului drept cu bărbia uşor în piept;

Lobul urechii tebuie să fie la nivelul mijlocului umărului;

Umerii traşi înapoi;

Genunchii întinşi;

Abdomenul tras, nu basculăm bazinul înainte sau înapoi;

Bolta plantară ar trebuii să fie prezentă

Poziţia corectă în şezând:

În poziţia şezând, suprafaţa de sprijin este mult mai mare decât în poziţia stând, iar centrul de greutate al corpului este mai apropiat de baza de sprijin.

Din punct de vedere al efortului pentru menţinerea poziţiei şi pentru echilibrarea corpului, poziţia şezând este mult mai economică decât poziţia stând, pentru că la nivelul bazinului şi al membrelor inferioare nu mai au loc încordări mari musculare, iar în jumătatea superioară a corpului aceste încordări sunt foarte reduse.

Dar şi poziţia şezând poate deveni obositoare dacă este menţinută neschimbată prea mult timp. Lucrând ore şi zile întregi în această poziţie, spatele se gârboveşte, capul cade înainte, muşchii planului posterior al corpului, permanent alungiţi, se atrofiază, pierd din tonus şi favorizează formarea unei atitudini cifotice sau scoliotice. Muşchii abdominali se scurtează progresiv şi îşi pierd tonusul. Slăbirea peretelui abdominal favorizează dilataţia şi scăderea organelor, după care pot apărea tulburări funcţionale (congestiile, constipaţia etc.)

Păstrarea unei atitudini corecte în poziţia şezând este de mare importanţă, în primul rând pentru copiii mici, care sunt predispuşi spre cifozarea coloanei lombare, în al doilea rând pentru tineri, elevi sau studenţi, care din cauza studiului pot căpăta o atitudine cifotică dorsală, şi în sfârşit, pentru adulţi, care lucrând mult timp într-o poziţie defectuoasă se obişnuiesc aşa şi rămân în această atitudine greşită.

Poziţia corectă:

Spatele drept şi umerii traşi înapoi, fesele ar trebui să atingă tălbia scaunului;

Cele trei curburi naturale ale coloanei ar trebui să fie prezente, pentru curbura lombară se poate folosi un sul sau o perniţă;

Greutatea corpului trebuie distribuită în mod egal ambelor şolduri;

Nu stăm cu picioarele încrucişate;

Genunchii îndoiţi la 90 de grade, picioarele menţinute cu toată talpa pe sol;

Înălţimea scaunului trebuie reglat în aşa fel încât să fim aproape de masă, antebraţele să fie sprijinite pe masă astfel încât umerii să stea relaxaţi;

Evitarea a mai mult de 30 de minute a aceleaşi poziţie.

Cea mai bună poziţie pentru dormit sau a sta întins:

Poziţia culcat

Omul îşi petrece o mare parte din timp, aproape o treime din viaţă, în poziţia culcat. Până acuma nu s-a acordat prea mare importanţă acestei poziţii, dar are rol în determinarea atitudinii corecte sau incorecte. Medicii ortopedişti o folosesc în tratamentul corectiv al unor deficienţe morfologice şi funcţionale ale aparatului locomotor. În cazul unor deformaţii grave ale coloanei vertebrale, spre exemplu, deficientul este fixat cu ajutorul unui aparat sau unui alt dispozitiv mecanic într-o poziţie corectă sau corectivă şi imobilizat în poziţia culcat timp de luni şi chiar ani de zile.

Pentru menţinerea acestei poziţii nu este nevoie de nici un efort fizic. Corpul culcat având o foarte largă suprafaţă de sprijin, capătă cea mai mare stabilitate şi relaxare musculară; încordarea musculară şi nervoasă scade, coordonarea şi controlul nu mai sunt necesare. În poziţia culcat omul se poate relaxa, odihni şi dormi cel mai bine. Elementele pasive şi active ale atitudinii intră în repaus. Numai muşchii abdominali sunt oarecum întinşi în poziţia culcat pe spate, din cauza înclinării mari a bazinului. Dacă însă membrele inferioare sunt uşor flectate sau trunchiul este puţin flectat şi rezemat pe un plan oblic, şi această mică încordare poate să dispară.

Poziţia culcat redresează curburile coloanei vertebrale, depărtează între ele capetele osoase la nivelul articulaţiilor şi lungeşte corpul.

Această poziţie trebuie să fie întotdeauna o poziţie de repaus şi relaxare completă, să nu favorizeze păstrarea sau accentuarea atitudinilor deficiente şi nci să tulbure funcţiunile vitale ca respiraţia, circulaţia sau schimburile de ţesuturi.

Atitudinea corpului în pat capătă o importanţă deosebită îm cazul unor boli, ca cele ale aparatului respirator, cardiovascular, digestiv, precum şi în cazul unor intervenţii chirurgicale sau al aplicării unor procedee ortopedice.

Cea mai bună poziţie pentru dormit sau a sta întins:

Perna trebuie să fie sub cap nu şi sub umeri, înălţimea ei să fie atât cât să permită o poziţie corectă a capului;

Poziţia de dormit să asigure menţinerea curburilor normale ale coloanei, se pot aşeza pernuţe sub genunchi, coloana lombară la nevoie;

Este bine dormitul pe o saltea mai tare.

Atitudinea corpului în mişcare:

Atitudinea corectă a corpului este deosebit de important în timpul executării mişcărilor.În mişcare,funcţia static şi cea dinamică a corpului se unesc într-un tot unitar, inseparabil.Mişcarea unui segment osos rezultă din acţiunea si,ultană a grupelor de muşchi antagonişti,care au rol principal în această acţiune.Efectul mişcării nu este util decît dacă cele două grupe de muşchi lucrează riguros simultan,ca urmare a unei excitaţii reciproce şi în proporţie cu necesitaţile mecanice immediate.În mers,spre exemplu,în afară de propulsive este absolută nevoie şi de echilibru.Caracterele de forţă sau rezistenţă,de viteză sau abilitate în mişcare se obţine numai dacă se asigură corpului,prin contracţia muşchilor agonişti şi antagonişti,poziţiile corespunzătoare.

Atitudinea,care în repaus este menţinută mai mult de către elementele passive-oase şi articulaţii,fascii şi tendoane,este asigurată în mişcare îndeosebi de elementele active-muşchi şi nervi.

În mişcare,corpul face faţă nu numai forţelor statice,ci şi celor dinamice,ca:elanul,inerţia,forţa centrifugă.Echilibrarea lui necesită acţiuni muscular complexe şi perfect coordonte cu ajutorul sistemului nervos.

Atitudinea corectă favorizează desfăşurarea normal a mişcărilor.La rîndul lor,mişcările corecte determină o redresare a atiudinii.În acest fel,toţi cei ce se străduiesc să execute correct mişcările lor obişnuite,ajung să-şi îndrepte ţinuta deficient a corpului.Executate din poziţii incorecte,mişcările îşi pierd din eficacitate şi consolidează deficienţa.

Gimnastica de corectare a deficienţelor fizice şi de fapt întreaga educaţie fizică trebuie să pornească de la princiliup cultivării atitudinii-a poziţiilor şi a mişcărilor corecte-pentru ca dezvoltarea corpului să se facă normal şi armonios.

Cauzele deficienţei fizice

ʺCauzele deficienţelor fizice sunt foarte numeroase şi foarte variate motiv pentru care nu au un criteriu unic de sistematizare” ( Eugen Duma, 1999).

După mediul din care provin se împart în cauze interne şi cauze externe, cauzele interne sunt condiţionate de procesele de creştere şi dezvoltare, de starea funcţiunilor mari somatice, organice şi psihice, iar cele externe sunt determinate de condiţiile de mediu şi viaţă.

După locul şi modul de acţionare, după mecanismele de producere a deficienţelor fizice cauzele se împart în directe care interesează elementele proprii ale substratului deficienţei, şi indirecte care produc mai întâi o afecţiune sau un defect organic sau psihic şi numai după aceea prin intermediul acestor afecţiuni sau defecte produc o deficienţă fizică funcţională sau structurală (morgologică). După originea lor timpul şi modul de acţiune cauzele deficienţelor fizice se împart în: predispozante, favorizante şi determinate sau declanşatoare.

Cauzele predispozante sunt reprezentate de către factorii ereditari, de obicei cei descendenţi prezintă asemănări morfologice şi funcţionale cu ascendenţii şi colateralii acestora- fraţi, surori şi rude apropiate.

Predispoziţiile ereditare nu se manifestă întodeauna chiar de la naştere, ci pot să se manifeste mai târziu prin tendinţa spre o deficienţă de creştere sau pot să nu se manifeste deloc, iar în acest caz creşterea şi dezvoltarea se desfăşoară normal. În grupa cauzelor predispozante se pot încadra şi influenţele pe care le suferă organismul copilului în viaţa intrauterină. Debilitatea congenitală, imaturitatea, naşterea prematură şi accidentele obstreticale pot constitui suportul unor deficienţe care se manifestă nu neapărat imediat după naştere ci şi mai târziu, în timpul creşterii copilului.

Cauzele favorizante sunt cele care influenţează negativ starea de sănătate şi funcţionarea organelor, mai ales în timpul perioadelor de creştere intensă. Aceste cauze slăbesc rezistenţa generală a organismului scad capacitatea funcţională a aparatului locomotor şi diminuează rolul coordonator al sistemului nervos.

Mobilitatea articulaţiilor, prea mică sau prea mare şi mişcările în planuri şi axe anormale, poate determina atât deficienţe funcţionale, cât şi patologice. De exemplu copiii cu o mobilitate articulară prea mare iau o poziţie asimetrică ʺşoldieʺ (în special la fete) în ortostatism şi poziţii relaxatoare în şezând, care favorizează scoliozele şi respectiv spatele cifotic sau rotund.

Traumatismele articulare şi chiar microtraumatismele repetate duc la uzura articulaţiilor şi la modificări degenerative ca: artroze şi deformaţii articulare, iar infecţiile acute şi reumatismul articular, (artritele, reumatismul articular deformat) şi tuberculoza articulară, pot provoca deformaţii şi tulburări funcţionale. Muschii elemente active şi indispensabile ale aparatului locomotor, pot constitui foarte frecvent cauze de deficienţe morfologice sau funcţionale prin diverse modificări patologice ale structurii şi funcţiei lor: scăderea volumului, tonusului şi forţei musculare (atrofii, hipotonii, hipertonii cu contractură şi rigiditate. Sistemul nervos central sau periferic, prin oboseala de suprasolicitare sau diverse afecţiuni-encefalite, meningite, poliomielite-dă un procent mare de deformaţii, care pot merge până la infirimtăţi.

Cauzele deficienţei fizice acţionează mai mult sau mai puţin specific şi în legătură cu sexul şi vârsta copiilor, de exemplu fetele având în general o mobilitate articulară mai mare decât băieţii, prezintă mai adesea decât aceştia deficienţe fizice determinate de poziţii incorecte, relaxate, odihnitoare sau adaptate din considerente pudice. În perioada şcolară, datorită efortului susţinut, cu oboseala intelectuală şi fizică, se adoptă şi se menţine poziţii defectuase ore întregi în bãnci adesea incomod,sau acasă la masa de studiu, care favoriează apariţia şi evoluţia nu numai a unor deficienţe caracteristice, ci şi a unor deviaţii ale coloanei vertebrale şi a unor deformaţii ale toracelui. Perioada adolescenţei, cu procesele sale de creştere şi dezvoltare accentuate, favorizează apariţia unor atitudini deficiente, globale şi parţiale, deviaţiile coloanei vertebrale şi ale membrelor inferioare. De aceea este nevoie în perioada şcolară de o atenţie sporită din partea părinţilor şi a educatorilor precum şi a copiilor înşişi în privinţa controlului şi autocontrolului poziţiei copiilor, a depistării din timp şi tratării în timp util a deficienţelor fizice.

În toată perioada de studiu se impune ca munca intelectuală să fie compensată prin exerciţii fizice, care să tonifice şi să asigure dezvoltarea normală a aparatului de susţinere şi mişcare a corpului, de remarcat că la vârsta postpubertă se produce în general, o redresare funcţională şi o ameliorare spontană a deficienţelor fizice astfel încât la vârsta tânără vom întâlni un număr mai mic de deficienţe şi o tendinţă spontană spre corectarea lor” (Eugen Duma, 1999)

Mijloace și metode de evaluare a posturii corecte utilizate în reeducarea posturală a elevilor din cadrul Liceului Special pentru Deficienți de Vedere Cluj Napoca

Examenul somatoscopic global

Examinarea creşterii şi dezvoltării corpului în întregime are rolul de a observa eventualele rămâneri în urmă sau eventualele excese în ce priveşte parametrii ca: talia, greutatea, şi proporţionalitatea corpului şi a segmentelor sale. În funcţie de aceste caracteristici, subiecţii se pot încadra în urmatoarele grupe şi subgrupe:

1. În ce priveşte talia:

- normostaturali;

- mediostaturali;

- hiperstaturali (peste 1,90-până la 2,10 m);

- hipostaturali (între 1,51-1,31 m).

2. În ce priveşte greutatea :

- normoponderali;

- medioponderali;

- hiperponderali (până la obezi);

- hipoponderali (până la debili fizici).

3. În ce priveşte proporţionalitatea dintre segmentele corpului la adult se pot constata abateri de la normal ca:

- acromegalia;

- acromicria sau nanismul hipofizar;

Deasemenea se va observa atitudinea corpului-aprecierea prezentării generale a corpului şi a stării psihice a copilului; comportamentul motric-aprecierea tuturor acţiunilor statice şi dinamice a copiilor în timpul examenului somatoscopic. Se va semnala existenţa anumitor ticuri motoare. Din acest punct de vedere se vor întâlnii copii:mobili sau hiperbobili, care nu au răbdare, se mişcă tot timpul;atoni chiar instabili şi greu adaptabili.

Examenul somatoscopic segmentar

Acest examen presupune examinarea corpului:

în plan frontal: din faţă şi din spate;

în plan sagital: din profil.

Examinarea în plan frontal, din faţă urmăreşte:

- dacă linia capului şi a gâtului se află în prelungirea axei mediane a corpului;

- dacă umerii sunt situaţi la acelaşi nivel;

- dacă membrele superioare cad liber pe lângă corp;

- dacă jumătatea dreaptă şi jumătatea stângă a corpului sunt egale şi simetrice;

- dacă linia bazinului (dintre crestele iliace) este paralelă cu cea a umerilor şi cu solul;

- dacă abdomenul este în prelungirea liniei toracelui;

- dacă membrele inferioare sunt egale ca lungime, grosime, formă şi dispunere.

Examinarea în plan frontal, din spate urmăreşte:

-dacă coloana vertebrală se înscrie pe o linie verticală;

- dacă linia umerilor este simetrică;

- dacă omoplaţii sunt lipiţi de cutia toracică şi dispuşi simetric;

- dacă linia bazinului este paralelă cu linia umerilor;

- dacă plicile subfesiere sunt simetrice;

- dacă membrele inferioare sunt drepte şi cu musculatura conturată.

Examinarea în plan sagital urmăreşte:

-dacă axa verticală a corpului trece prin toate reperele osoase de la maleola externă până la vertex şi dacă pezintă înclinaţia normală înainte;

- dacă coloana vertebrală prezintă curburile fiziologice alterne;

- dacă bazinul prezintă o înclinare a axului său antero-posterior, de 40˚-50˚ faţă de planul orizontal;

- dacă membrele inferioare sunt drepte şi puţin înclinate înainte;

- dacă laba piciorului prezintă o scobitură plantară accentuată;

- dacă contactul pe sol al tălpii se face pe treimea anterioară a tălpii, margirea externă şi călcâi.

În urma examenului somatoscopic, dacă segmentele corpului nu se încadrează în aceste aspecte caracteristice atitudinii corecte, se vor consemna atitudini sau deficienţele fizice existente.

Metoda firului cu plumb

Pentru aplicarea acestei metode, la copii se elimină segmentul cervical, deoarece este extrem de mobil. Firul cu plumb se va plasa în dreptul vertebrei C7 şi se va urmări până la nivelul vertebrei S1.

În cazul adulţilor firul cu plumb va fi aşezat la nivelul protuberanţei occipitale. Acesta trebuie să treacă printre marginile mediale ale omoplaţilor, prin şanţul interfesier, între condilii femurali interni, între maleolele interne şi să cadă în spaţiul dintre călcâie.

Dacă firul cu plumb trece prin pliul interfesier dar coloana este deviată în zona toracală de la fir, vorbim despre prezenţa scoliozei în C.

Dacă firul cu plumb cade lateral de pliul interfesier înseamnă că este prezentă o a doua încurbare a coloanei la nivelul bazinului. În acest caz vorbim despre scolioză în S.

Testul separarii degetelor

Se execută astfel: se plasează indicele şi indexul sau policele şi mediusul pe două apofize spinoase vecine. Se măsoară distanţa dintre aceste repere, înainte şi după flexia trunchiului. În mod normal depărtarea este de 3-4 cm.

Testu lui Schober

Testul se utilizează pentru determinarea mobilitatii coloanei lombare.

Se efectuează astfel:

- se determină apofiza spinoasă a vertebrei sacrale S1 ( reper 1)

- se măsoară proximal 10 cm ( reper2)

- se execută apoi flexia trunchiului, prin care în mod normal distanţa dintre cele două repere creşte cu 5cm. Se va nota Schober= 10/15 cm.

Se punctează astfel:

-daca distanţa creşte cu 5 cm - 10 puncte

- daca distanţa creşte cu 4 cm - 8 puncte

- daca distanţa creşte cu 3 cm - 6 puncte

- daca distanţa creşte cu 2 cm - 4puncte

- daca distanţa creşte cu 1 cm - 2 puncte

Testul Stibor

Testul se utilizează pentru determinarea mobilitatii coloanei toraco-lombare in intregime.

Se efectueaza astfel:

- se determină apofiza spinoasă a vertebrei sacrala S1 ( reper 1) şi a vertebrei cervicale C7 ( reper 2)

- se măsoară distanţa dintre cele două repere;

- se execută apoi flexia trunchiului. În mod normal distanta dintre repaos şi flexie este de 10 cm.

Mişcarea de flexie a trunchiului se realizează prin participarea coloanei vertebrale şi a articulaţiei coxofemurale.

Se punctează astfel:

daca distanţa creşte cu 9-10 cm - 10 puncte

daca distanţa creşte cu 7-8 cm - 8 puncte

daca distanţa creşte cu 5-6 cm - 6 puncte

daca distanţa creşte cu 3-4 cm - 4 puncte

daca distanţa creşte cu 1-2 cm - 3 puncte

Testul Ott

Testul se utilizează pentru determinarea mobilitatii coloanei toracice.

Pentru flexia coloanei dorsale: în ortostatism se marchează procesul spinos C7; se măsoară în jos 30cm . se execută flexia trunchiului. În mod normal distanţa dintre cele două repere creşte cu 5 cm. Se va nota Ott= 30-35 cm.

Testul Ott măsoară şi extensia coloanei dorsale.

Se punctează astfel:

-daca distanţa creşte cu 5 cm - 10 puncte

- daca distanţa creşte cu 4 cm - 8 puncte

- daca distanţa creşte cu 3 cm - 6 puncte

- daca distanţa creşte cu 2 cm - 4 puncte

- daca distanţa creşte cu 1 cm - 2 puncte

Masurarea volumului respirator

Pacinetul i se va lua anumite masuratori pentru a afla elasticitatea toracica.

Masurarea perimetrului toracic in reapus

Masurarea perimetrului toracic in inspiratie maxima

Masurarea permetrului toracic in expiratie maxima

Obiectivele ședințelor de kinetoterapie în reeducarea posturii sunt următoarele:

  • Conştientizarea poziţiei corecte a întregului corp;

  • Conștientizarea poziției corecte a segmentelor în diferite situații;

  • Formarea unui reflex de postură corectă în diferite situații;

  • Obţinerea unei atitudini cât mai corecte a întregului corp: a colonei vertebrale, a bazinului, a membrelor şi a centurii scapulare;

  • Creşterea mobilităţii coloanei vertebrale: în plan antero-posterior, frontal şi transversal;

  • Asuplizarea coloanei vertebrale;

  • Creşterea mobilităţii toracelui;

  • Tonifierea globală a întregului corp;

  • Tonifierea musculaturii spatelui în regim de scurtare:

  • tonifierea musculaturii paravertebrale;

  • tonifierea musculaturii transversale;

  • tonifierea musculaturii fixatoare a omoplaţilor;

  • Tonifierea musculaturii abdominale;