Sari la conţinut

ENGLISH ENGLISH Language | ROMÂNĂ Limba ROMÂNĂ

+ Mărește textul - Micșorează textul

Caută Prima pagină  Contact

Curriculum înot nevăzători


CURRICULUM INOT NEVĂZĂTORI

INSTITUŢIA DE ÎNVĂŢĂMÂNT: Liceul Special pentru Deficienţi de Vedere

PROFESOR AUTOR: Maniu Emese Agnes

Argument: Obiectivul general al disciplinei inot constă în dezvoltarea aptitudinilor bio-psiho-motrice si formarea capacităţii elevilor nevăzători de a acţiona asupra acestora în vederea valorificării lor la nivel maxim în activitatea sportivă competiţională, specifică categoriei de vârstă si nivelului de instruire, pe fondul menţinerii permanente a stării optime de sănătate, asigurării unei dezvoltări fizice armonioase si manifestării unei capacităţi motrice favorabile inserţiei profesionale si sociale.

Inotul contribuie, prin exersarea cunostinţelor, abilităţilor si atitudinilor pe care le dezvoltă, la pregătirea elevilor în domeniile de competenţe cheie, definite la nivel european: comunicare în limba maternă, comunicare într-o limbă străină, matematică si stiinţe, tehnologia informaţiei si a comunicaţiilor, a învăţa să înveţi, competenţe interpersonale,

interculturale, sociale si civice, spirit antreprenorial si sensibilitate la cultură.

Pregătirea sportivă practică într-o disciplină sportivă si participarea în concursuri pun elevul în situaţii concrete de:

· comunicare în termeni specifici disciplinei sportive, în limba română si în limbi străine cu

profesorul antrenor, cu colegii de antrenament/echipă cu adversarii si arbitrii;

· sesizare a modificărilor de natură morfologică, funcţională si psihică, generate de procesul

de antrenament, precum si a substratului biochimic si fiziologic al reacţiilor organismului în

efort;

· analizare a aspectelor biomecanice ale procedeelor tehnice specifice disciplinei sportive de

specializare si acţionarea, după caz, pentru ameliorarea unor componente ale acestora;

· căutare, stocare si comunicare, prin mijloacele tehnologiei informaţiei si a comunicaţiilor,

de date vizând: componentele si metodologia pregătirii de specialitate în disciplina sportivă

practicată, performanţele actuale realizate pe plan naţional si mondial, tehnologii eficiente

ale instalaţiilor si echipamentelor din domeniul specialităţii etc.;

· iniţiere si întreţinere de relaţii interpersonale, autocontrolul relaţiilor personale în

concordanţă cu comportamentele acceptate si interzise în disciplina sportivă practicată,

medierea situaţiilor conflictuale care pot să apară pe parcursul antrenamentelor si al

concursurilor;

· constientizare a relaţiei dintre drepturi si obligaţii, a implicaţiilor legitimării sportive, ale

unui angajament sau contract, a corelaţiei dintre performanţele realizate si susţinerea

materială de care beneficiază, înţelegerea statutului de sportiv profesionist;

· utilizare a unor categorii de metode si mijloace eficiente de perfecţionare a componentelor

pregătirii sportive, precum si a instrumentelor de evaluare ale acestora, care pot fi folosite

independent, corespunzător evoluţiei personale a parametrilor pregătirii sportivului.

Competente generale:

1. Valorificarea la nivel maxim, în competitii, a potentialului fizic, tehnic, psihologic si teoretic, dobândit prin pregătirea sportivă practică.

2. Optimizarea componentelor pregătirii sportive proprii, prin integrarea cunostintelor si a metodologiei însusite în pregătirea sportivă practică.

3. Manifestarea calitătilor de organizator, arbitru si conducător al activitătilor de instruire si de concurs/competitionale a grupelor de initiere în disciplina sportivă în care s-a specializat.

4. Evaluarea obiectivă a randamentului sportiv propriu, al partenerilor si al adversarilor.

5. Manifestarea constantă a unui comportament bazat pe respect fată de reguli, adversari, organizatori, arbitrii si spectatori.

Valori si atitudini

· Dorinta de autoperfectionare si perseverentă în atingerea si depăsirea obiectivelor de instruire si de performantă prestabilite.

· Manifestarea spiritului competitiv în activitătile de antrenament si competitionale.

· Simtul datoriei si responsabilitatea în pregătire si concurs.

· Respect fată de reguli, parteneri, adversari, arbitri, spectatori.

· Manifestarea spiritului de fair-play, atât în activitatea sportivă cât si în viata socială.

· Disponibilitate pentru colaborare cu partenerii, pentru initierea si mentinerea relatiilor inter-umane.

· Obiectivitate în aprecierea randamentului propriu, al coechipierilor si al adversarilor.

· Optiunea pentru o viată sănătoasă si echilibrată, pentru adoptarea unui regim de activitate care să îmbine

armonios efortul fizic cu cel intelectual, solicitarea cu refacerea, timpul ocupat cu cel liber

Competente specifice si continuturi

C.G. 1 - Valorificarea la nivel maxim, în competitii, a potentialului fizic, tehnic, tactic, psihologic si teoretic, dobândit prin pregatirea sportiva practică.

Competente specifice

Continuturi

1.1

Realizarea eforturilor generale

impuse de antrenamente si

întreceri

Indici somato-functionali:

- Proportionalitate corporală

- Înăltime si greutate

- dezvoltare fizică armonioasă

- dezvoltarea aparatului cardio respirator

Deprinderi si priceperi motrice:

- miscarea brate, picioare specifice stilului

- coordonarea miscarilor organismului ca intreg specifice stilului

Calităti motrice de bază

  • Viteza:

- de reactie

- de executie

- de repetitie

- de deplasare pe spatii restrânse

  • Forta:

- dinamică a tuturor grupelor musculare

  • Îndemânare:

- orientare spatio-temporală

- coordonare generală si segmentară

- echilibru dinamic

  • Rezisten:

- generală

- aerobă

- mixtă

  • Mobilitate:

- stabilitatea articulatiilor membrelor

1.2.

Sustinerea eficientă a efortului

specific solicitărilor în

antrenamente si întreceri.

Indici somato-functionali specifici:

- corp bine proportionat

- înăltime medie,si înaltă

- masă musculară medie

Calitati motrice specifice:

  • Viteza:

- de reactie

- de executie

- de repetitie

- de deplasare pe spatii restrânse

  • Forta:

- dinamică a tuturor grupelor musculare

  • Îndemânare:

- orientare spatio-temporală

- coordonare generală si segmentară

- echilibru dinamic

  • Rezistentă:

- generală

- anaerobă

- aeroba

- mixtă

  • Îndemânare:

- coordonarea segmentelor fată de corp

  • Mobilitate:

-stabilitatea articulatiilor membrelor

1.3.

Utilizarea adecvată în întreceri a

procedeelor tehnice însusite.

Procedee tehnice de bază:

- Craul

- Spate

- Bras

- fluture

Procedee tehnice specifice postului:

- specific stilui dominant

1.4.

Initierea oportună a actiunilor

tactice individuale în întreceri.

- Viteza de reactie la blokstart

- Viteza bataia picioarelor

- Viteza miscarii bratelor

Publicat de: Maniu Emese Agnes în 10.12.2018 Vizualizări: 138 secţiunea: Articole pentru învățământul special


Comentarii:

Spune-ţi părerea:


Site creat din 2006 și dezvoltat până în 2024 de Departamentul IT Pontes